„Otevíráme dveře k úspěchu: Poznejte tým Advertia Digital“

Přinášíme vám další exkluzivní rozhovor, který vznikl pro For Business Magazine Czech Cool Trade. Tentokrát s týmem marketingové společnosti Advertia Digital.

Agenturu advertia digital Honza Borýsek, Anna Fabo a David Stirber skromně představují jako butikovou. Za 10 let své existence se ovšem propracovali i k zakázkám pro giganty jako Microsoft, Red Bull, Czechinvest nebo Ed Sheeran. V týmu mají stabilně 20 kreativců, stratégů a marketérů. I díky tomu se shodují na své největší přednosti – flexibilita. Jaké je to outsourcovat komunikaci? Co otřásá trhem reklamy? A ovlivňuje marketing naše chování? Nejen o tom jsme si povídali s leadery této pražské agentury, která je mimo jiné členem amerického Forbes Agency Council.

Virtuální realita, AI,… Jak vnímáte u vás v agentuře směr, kterým se ubírá komunikace v poslední době?

Honza: Veškeré inovace a trendy jdou ve vývoji v cyklech. Není to tedy tak, že by se nějaká novinka objevila zničehonic. Zda-li se trend uchytí, pak často záleží na tom, jak ho přijmou a značky a firmy, respektive dokážou jej „adoptovat”.

Vnímám takové dva hlavní směry, které fungují. Inovace zaměřené na zákazníka (např. esports nebo kryptoměny) a inovace zaměřené na firmy (např. automatizace ve výrobě nebo software). Ty nejúspěšnější projekty umí kombinovat obojí. A co se týče komunikace a kam se ubírá – zejména na sociálních sítích, které jsou mnohem více interaktivní než zbytek internetu …mladí už tam dnes i „googlují”.

Pardon, googlují na sociálních sítích?

Honza: Ano, z dostupných výzkumů je vidět, že dnes 40 % mladých Američanů [generace Z] používá TikTok a Instagram jako vyhledávač. Výsledkem vyhledávání nejsou texty, ale fotky a videa – tedy obsah … kdo z nich by přece něco četl (s nadsázkou). Důležité je i to, že mladí jsou zvyklí na těchto platformách i nakupovat.

V čem je advertia digital unikátní? 

David: Naše specifičnost je v tom, že neděláme jen dílčí úkony, ale díváme se na zákazníky projektově, až consultingově. Zajímají nás celkové cíle daného klienta a hledáme cesty, jak k nim společně dojít. Výzkum, strategie a operativa jsou tři základní pilíře naší spolupráce s klienty. Vždy pracujeme v komunikaci s benefity, které jsou pro zákazníky dané značky unikátní. Důsledně také sledujeme, jak se klientovi naše aktivity vyplácí. 

Honza: Zaštiťujeme startupy i zavedené značky. Se značkami si vždy definujeme jejich podstatu a následně se vydáváme směrem kampaní, vizuální a obsahové komunikace, velmi často i směrem redesignu. Ideální časový úsek pro doručení maximálního efektu pro klienta jsou 2-3 roky. Ideálně ne méně, ale vlastně ani ne o moc více. 

A to, že si uvědomujeme agenturní cyklus a že každá spolupráce někdy končí, je vlastně benefit. Rádi pomáháme klientům předat operativu internímu týmu, ať se můžeme věnovat dalším aktivitám a doplnit tak chybějící puzzle.

Jak vypadá začátek spolupráce s vámi?

Honza: Začíná se workshopem, kde se potká strana klienta s našimi odborníky. Právě ty odemykají všechny naše projekty. Dlouho jsme tento formát ladili. Jde během nich o pochopení daného klienta a často i jeho vlastní očekávání od agentury a od sebe sama.  Klient je zde zastoupen nejen managementem, ale i odborníky za obchodní oddělení nebo zákaznickou péči. Během workshopu nahlédneme do chodu celé firmy a poznáme ji očima zákazníka. Většinou to působí jako terapeutické sezení (smích). Toto setkání je však pro začátek i průběh naší práce zásadní. 

Anna: Nové projekty pod sebe získá vždy projektový manažer. K němu se na míru sestaví interní tým. Působí u nás stabilně 15 marketingových odborníků. Již v rámci workshopu zjistíme, jaké služby je pro klienta potřeba zajistit, a podle toho určujeme vhodný tým lidí. Nabízená skladba našich služeb je široká. Někdy jde o web čí vizuální identitu, jindy pak správa sociálních sítí, nastavení a kontinuální správu výkonnostního marketingu či videoprodukce, další projekt je pak třeba jen pravidelný consulting. 

Honza: Na začátku každé spolupráce klientovi radíme a edukujeme jej. Provádíme je naším prostředím a tím, co je čeká. To, aby naší práci rozuměli a uměli ve svých týmech, a zejména před managementem, vše vysvětlit a reportovat.  

David: Workshop též pomáhá oběma stranám se spolu setkat a seznámit. Za náš tým jsou přítomni i jednotliví specialisté experti, aby měli informace z první ruky. Jsme díky tomu velice rychlí a flexibilní, kontury společné spolupráce máme tedy v horizontu několika dní.

Cesta k srdci zákazníka je někdy složitá. Jak měříte úspěšnost svých kampaní a jak se pozná dobrá marketingová kampaň?

Honza: Dnešní marketing už dávno není jen o tom zapnout online reklamy. Zákazník si žádá mnohem více a očekává vaši aktivitu na různých místech – značka proto musí nastavit procesy poměrně velkému počtu aktivit. Proto je koncept či strategie vždy to, co definuje úspěch nebo neúspěch kampaní.  Vzhledem k tomu, že naše klientské spolupráce jsou často dlouhodobé, řekl bych až partnerské, metrika podnikatelského úspěchu je nakonec jen jedna – obrat. Naše spolupráce jsou strategické, fungují více jako partnerský, než jako dodavatelský vztah. Děláme si to těžší, ale to je to co nás na naší práci baví!

Anna: Agentura si musí v mindsetu sednout s klientem, potkat se s ním na půl cesty. Najít společnou řeč je směrodatné pro úspěch jakýchkoliv realizovaných kampaní. A mít dobře nastavené měření, aby se pak s výsledky dalo dále pracovat. To je nezbytný základ. 

David: Stěžejní je proto mít nebo vytvořit dobrý brief neboli přesné zadání. Další výkon a prvotní očekávání se pak u klienta snáz potká s reálnými výsledky kampaně. Samozřejmě důležitým faktorem je též dobrý produkt či služba. A naladění na klienta, jak zmínila Anička. 

Honza: Někdy žertujeme, že dobrá agentura si umí vybrat dobré klienty s dobrým produktem. S takovou značkou je pak radost pracovat. Produkt či služba je totiž středobodem úspěchu jakékoliv komunikace, na to je třeba nezapomínat.

Jaký vliv má marketing na společnost? Mění nás a naše zvyky? Určuje, co si myslíme nebo třeba kupujeme?

Honza: Samozřejmě. Asi si nemusíme nalhávat, že vliv nemá a že nás jako zákazníky neovlivňuje, nebo že si všichni lidé vytváří vlastní názory na základě logiky. Pokusím se ale vysvětlit trošku jinak, z jiného úhlu pohledu. Manipulace a inspirace. Manipulace jako zástupce komunikace, která je využita špatně, respektive nečestně (tedy negativně ovlivňuje zákazníky). Naopak inspirace jako ten druh komunikace, která má pozitivní dopad. Mechanika je podobná, realita ovšem zcela odlišná. Takže ano, komunikace dokáže měnit názory i chování lidí – v dobrém i ve zlém. Je to mocný nástroj a je třeba k němu tak přistupovat.

Zmínil jste zodpovědnost a etiku. Mnohé firmy dnes komunikují svůj přesah k ESG tématům. Jak vnímáte aktivity v této oblasti vy?

Honza: Já tyhle věci vítám. ESG je taková eko prověrka pro firmy. Má ale jeden paradox – výpočet nebere v potaz, v jakém oboru působíte. Index ESG u firmy z tabákového odvětví tak může být výš než třeba u firmy vyrábějící solární panely. Směrodatný je nyní ESG index zejména pro investory, ESG se totiž propíše nakonec i do financí firem. V čase však začne mít tento index svou hodnotu, až státy začnou více zvýhodňovat udržitelné firmy oproti těm ostatním. Ve světě je však tento vlak už rozjetý a myslím si, že do něj naskočíme brzy i my v Česku. 

Je nějaký obor nebo klient, který vás nyní láká?

Honza: Dle oboru asi nedokážeme říct, máme rádi barevnost a rozmanitost. Osobně se pak v projektech rád dívám do budoucnosti. Baví mě proto projekty, které jsou nové, dávají nové podněty. Takový ten moment, kdy člověka myšlenka nebo nápad nadchne a ví, že má velký potenciál! To je pak radost. Takhle jsme v Česku roztlačili mediální obraz pojmů jako carsharing, revitalizace brownfieldů nebo NFT, v době kdy tyto pojmy český občan vůbec neznal.

Znamená to, že marketing je částečně i lobbing?

Honza: To je spíš o definici pojmů. U některých projektů je potkávání se s asociacemi, neziskovými organizacemi, ale i zástupci státu zcela stěžejní, aby mohly vznikat nové zajímavé věci. Tedy zprostředkovat prostor a informace všem zainteresovaným. Jednoduchý příklad –  když hledáme prostor pro mural (legální tvorba street artu na velké stěny, často např. boky činžáků), pak komunikujeme s vedením radnice, kde by se taková aktivita dala pro klienta realizovat. Lobbing čistě jako službu ovšem nenabízíme. Na to jsou určitě jiní, lepší. 

Jaké výzvy řeší agentury?

Honza: Zmínil bych asi tendry, tedy výběrové řízení. Ty u větších firem a větších zakázek a u státu mají smysl. Mnohdy jsou ale pro různé firmy zbytečné – zakázka malá, agentur mnoho a to pak stojí každou agenturu spousty hodin příprav. Jsem zastáncem toho, že když zadavatel neví, co chce, nemá přesnou představu, je pak lepší si domluvit konzultanta předem a připravit si zadání s ní/m. To je mnohem víc fér pro všechny strany. A efektivnější pro agentury.

David: Vidím výzvy v několika rovinách, které jsou navzájem propojeny – implementace technologických trendů, dosahování klientských cílů a dlouhodobé budování značky. Nové technologie vnímám spíše jako příležitost, která umožňuje agentuře agilně reagovat na klientovy potřeby. Největší souboj se však odehrává v oblasti krátkodobého marketingu, krátkodobých aktivací, výkonnostních kampaní a očekávání okamžitých výsledků společně s dosahováním klientských cílů. Naproti tomu stojí dlouhodobé budování značky a její hodnoty, tvorba stand-out konceptů, které budou držet určitou konzistenci. Takže hlavní výzvou je pro nás hledání té správné rovnováhy mezi těmito světy. Náš hlavní cíl však zůstává – neustále tvořit pozitivní hodnotu pro naše klienty.

Anna: V dnešní době jsme přesyceni reklamou. Cílí na nás na každém kroku, ať už si to uvědomujeme nebo ne.  Každý den jsme jí doslova bombardováni, a to nejen v televizi, rádiu a v tištěných médiích, ale také především na internetu a sociálních sítích. Pro agentury je výzvou vytvořit pro klienta takový kreativní mix, který má příběh, je autentický a též zaujme jeho cílovou skupinu. Zároveň je pro nás tato situace motivací a hnacím motorem, abychom ze sebe „dostali” to nejlepší.

Trendy jsme začali, pojďme jimi i skončit. Jak vidíte internet do budoucna?

Honza: Internet se mění. Díky AI se totiž poslední dobou plní i náhodnými myšlenkami a nereálnými představami. Vygenerovat si fotku Chucka Norrise na dinosaurovi totiž může dnes člověk na pár kliků. Zaregistrovali jste například fotku „papež v péřovce”? Ta obletěla svět, stala se virálním hitem, ale mnoho lidí ani neví, že je fake. Čekají nás velmi zajímavá budoucnost. Časem totiž lidé nebudou schopni tyto dva světy odlišit. Pojem realita se tak stane ještě více relativnějším pojmem. V budoucnu si budete moci vytvořit vlastní realitu. Konečně pak budu moci stát trenérem Pokémonů (smích).