„Na firemní kultuře záleží. Tak ji ukažte!“

Přinášíme vám další exkluzivní rozhovor, který vznikl pro For Business Magazine Czech Cool Trade. Tentokrát s Janem Klusoňem, CEO portálu Welcome to the Jungle.

Hledáte si nové zaměstnance, a dvakrát se vám nevede? Je to možná proto, že neznáte Welcome to the Jungle, portál pomáhající lidem najít si ideální práci a firmám oslovit kvalitní zaměstnance. Stojí za ním Jan Klusoň, který si dal za cíl pomáhat zaměstnavatelům vytvářet silný employer brand. V Česku má nyní Welcome to the Jungle na dvě stě firemních profilů. Kromě našich končin působí dále ve Španělsku a Francii. V souhrnu přináší zájemcům
o práci pohled do tři tisíce firem. Pokud vám chybějí schopní zaměstnanci nebo je pro vás nábor nových talentů noční můrou, řešení je jednoduché. Vsaďte na employer branding jako jiné firmy, které najdete právě na Welcome to the Jungle. 

Honzo, co řeší personalisté nejčastěji?

Nejvíce je trápí to, že jim chybějí volní lidé na trhu práce. Česko má stále nejnižší nezaměstnanost v Evropě a personalisté v Čechách se musejí s tímto stavem potýkat. Největší hlad je přitom o IT odborníky, které není jednoduché sehnat. Covid daný nedostatek ještě zvětšil tím, jak se řada firem překlápí do online světa a chce zakládat nové e-shopy a neobejdou se proto bez schopných profesionálů v oboru IT.  Poptávaní jsou však také kurýři, specialisté na logistiku a online marketing. V covidu zeslábl zájem o lidi v pohostinství, gastru a v cestovním ruchu. Nyní se právě v těchto oborech těžko hledají potenciální zaměstnanci, protože ti se k nim nechtějí vracet. 

Jaké vnímáte budoucí trendy v HR?

Role personalistů poroste. Každá firma je o lidech. Důležitý je proto tzv. employer branding a vytváření vhodné firemní kultury, což jsou klíčové úkoly a role personalistů. Rozhodující je na straně uchazečů požadavek na adekvátní mzdu, worklife balance, dobrou firemní kulturu, vztahy mezi zaměstnanci a možnost kariérního i osobnostního růstu.  Pokud jde o trendy na straně požadavků zaměstnavatelů, pak vidíme, že bude posílen význam robotizace, automatizace i umělé inteligence pro lepší konkurenceschopnost našich lidí oproti odborníkům na Západě. Stávající situace vede k nižší efektivitě práce, protože u nás chybějí kvalitní stroje. V tom musíme Západ dohánět a tímto směrem půjde budoucí vývoj. Nedokážu však určit časový rámec těchto změn. 

Co určuje dobrého zaměstnance?

Kromě efektivity práce a produktivity je zásadní to, jak umí zapadnout do firemní kultury. Každá firma by měla fungovat jako sportovní tým a táhnout za jedno lano, aby byla úspěšná a mohla růst. Naopak zaměstnanec, který do firmy nezapadá, ohrožuje její hladký chod. Daná firma pak nedosahuje výsledků, jakých by chtěla. 

Poraďte, jak dobré zaměstnance vybrat?

Ideální je, aby výběrové řízení mělo více kol a účastno jej bylo více klíčových zaměstnanců, aby výsledek nebyl subjektivním názorem jednoho člověka. Důležitá je přitom upřímnost a otevřenost, schopnost nic nezastírat. Jak na straně firmy, tak u uchazeče. Nepotřebujete získat nového zaměstnance za každou cenu. Hledáte člověka, který k vám do týmu bude dobře zapadat. Eliminuje se tak možné zklamání i budoucí fluktuace. Z pohledu personalistů roste význam soft skills, jako je samostatnost, prezentační dovednosti a vnitřní motivace, týmovost, u manažerů leadership. Hard skills jsou prvotní síto, ale v dalších kolech výběrových řízení nebo pohovorů by měly rozhodovat právě zmíněné měkké dovednosti.

Co mohou firmy udělat pro to, aby byly více atraktivní pro nové kandidáty?

Musejí být vidět. A pro to, aby byly vidět, musejí mít silný employer branding, svoji značku. Dnešní kandidáti si vybírají, kde chtějí pracovat. Z našich průzkumů víme, že 95 procent zaměstnanců hledá informace o svém potenciálním budoucím zaměstnavateli. Jen pouhých 33 procent je nachází. Pro větší povědomí o firmě je důležité být vidět na sítích, komunikovat multimediálně a využívat nové formáty komunikace, jako je video. Neznámou, záhadně působící firmu si málokdo vybere. Také je důležité ukázat svou firemní atmosféru, nejen slibovat lákavé benefity. Co velice těžko zabírá, je suchý textový inzerát. 

V čem jim emploeyer branding pomůže?

Noví kandidáti se díky silnému povědomí, které o sobě značka vytváří, hlásí k ní pro práci sami a organicky. Proto odpadá nutnost investovat do náborových inzerátů. Spolu s investováním do employee experience, coby druhého pilíře dobrého fungování pracovních vztahů, je to zásadní předpoklad pro dobrou motivaci a loajalitu zaměstnanců. 

Čekají nás ještě nějaké další změny v pojetí práce?

Ano. Zmíněná automatizace se nebude týkat jen průmyslu, ale dotkne se také kancelářské práce. Cílem je urychlení, zpružnění práce. Nejde o to pracovat více a déle, ale efektivněji a produktivněji. Z praxe coby best practice mohu uvést naši centrálu ve Francii. Máme zde už tři roky zavedený čtyřdenní pracovní týden a velice se nám osvědčil. Do budoucna jej chceme zavést i v Česku. Rádi na poli employee experience udáváme správný směr.