Inspirujte se, prosím! s Markem Konečným

For Business Magazine Czech Cool Trade

Marek Konečný nastartoval své podnikání v bývalém vepříně ve Fryčovicích. V reklamních lavičkách viděl obrovský potenciál propojení komerční sféry se sociální. Dokázal, že pokud člověk něčemu opravdu věří a jde si zatím, uspěje.
„Aby byl člověk v podnikání úspěšný, musí mu věnovat čas.”

Jaké byly tvé podnikatelské začátky, Marku? 

Začátek nebyl jednoduchý. Neměl jsem zkušenosti ani peníze, první formy na reklamní lavičky místo ze železa jsem vyráběl ze dřeva. Je pravdou že tím, že jsme neměli peníze, tak chyby co jsme udělali, nás nestály tolik. První lavičky jsem pronajímal ve Fryčovicích a v Brušperku v okolí garáže rodinného domu, kde první lavičky vznikaly. Díky firmě Stross jsme se přesunuli z garáže do bývalého vepřína, kde jsme s podnikáním vlastně začali. Prvním klientem bylo Rádio Čas a hned dalším pojišťovna ČPZP, se kterou spolupracujeme dosud. Po půlročním rozjíždění firmy nám přišla zakázka pro Prahu 8, kde jsme nahrazovali lavičky konkurence. Celý zisk jsme investovali do vytvoření vlastní sítě v Ostravě Porubě a následně v dalších obvodech Ostravy. Nedokážu si představit, že bych pražskou zakázku zvládl sám. Naštěstí mě podrželi rodiče a kamarádi, kteří mi tuto zakázku nejen fyzicky ale i psychicky pomohli zvládnout. Tři měsíce jsme dřeli opravdu jak ve dne, tak v noci. Povedlo se.

Vaše firma podniká v offline marketingu, jaký lze u něj čekat vývoj do budoucna?

Na politické sféře se připravují věci, které nás mají téměř zlikvidovat. Každá změna přináší nějaké příležitosti. Samotný online marketing, má z mého pohledu jedno velké plus, ale i minus. Plusem je měřitelnost dat, a minusem přesycenost a turbulentní změny. U outdooru se dá očekávat pokles, nicméně je však nedílnou součástí marketingového mixu a nikdy nezmizí. Vždy je třeba se zaobírat cílovou skupinou, proto i našim klientům radíme reklamu vhodně kombinovat. Říkáme jim například, že reklamu která je pouze na billboardech vidí jen lidé při cestě autem, a na širokou veřejnost přitom nedosáhne. Výzvou pro online marketing je, jak moc složitostí přinese GDPR a k jakým informacím budou zákazníci ochotni onlinisty v budoucnu pustit. I přes klesající trend poptávky si myslím, že nezmizíme. Spolupracujeme téměř s každou větší chystanou akcí tady v Ostravě, ať už je sportovní nebo kulturní. Naše složení obratu je takové, že komerce představuje pouze jeho polovinu.

Jaká je filosofie tvé firmy?

Naším krédem je věta: Firma na splněná přání. Ve svém podnikání přizpůsobujeme firmu lidem, ne naopak. Hledáme jejich silné stránky a podle toho delegujeme činnosti. Snažíme se sestavit tým tak, aby v něm byli všichni spokojení. Rád pracuji s mladými lidmi, kteří ještě nemají zažité své zvyklosti. 

Peníze si musí u nás zasloužit. Měříme rovným metrem. Je jedno, jestli danou práci odvede někdo, kdo je u nás týden, nebo ten, který je tady už tři roky. Mzda je úkolová, u nováčků hodinová. Zadáváme u úkolů pevný termín, který je třeba dodržet. Způsobem který pracovníkovi vyhovuje. 

Jak si vedete v porovnání s konkurencí?

V Ostravě máme téměř monopol, i když to slovo nemám rád. Naše konkurence, modré lavičky dělají celorepublikové kampaně, zatímco my děláme všechny lokální. Naše lavičky jsou hnědé oproti modré barvě konkurence, což se tady do města hodí vizuálně lépe, ač je logo Ostravy a Baníku modré. Začali jsme klientovu grafiku na lavičky tisknout na banner, a to proto aby i za půl roku vypadaly stejně jako po instalaci. V době, kdy jsme před deseti lety přišli na trh, bylo už tehdy přebillboardováno. Lokální firmy provozující sítě billboardu mají už ustálenou klientelu a nepotřebuji další reklamní zařízení… Naše reklamní PROMOlavičky pronajímáme opakovaně pojišťovnám, školám, školkám, jazykovkám, zkrátka dle sezóny. V létě festivalům a pokud nemáme před Vánoci vyprodáno, uvolníme reklamní prostor např. Dobrému andělu. Firma SeePOINT provozuje vlastní sítě reklamních zařízení. Náš model bych vysvětlil tak, že jsme realitní kancelář na vlastní venkovní reklamní plochy. Rozumíme outdooru. Na televizní ani online marketing odborníci nejsme. 

Marku, jaké jsou tvé sny a cíle do budoucna? 

Po matce jsem workoholik, moje práce mě baví. Houževnatý jsem po dědovi a pokud večer nepadnu do postele únavou, nestál den za nic. Naším snem do budoucna je přeměna budovy, kterou jsme koupili, v umělecký inkubátor. V její spodní části budou firmy lehkého průmyslu, autoservis atd. Horní část bude věnována umělecké činnosti. Momentálně je ve fázi holostavby, ale věříme, že z ní do budoucna bude prostor, kde se budou moci realizovat umělci z Ostravy. Obecně, mé sny se mění. Ve dvaceti bylo mým životním snem přestat pracovat, až mi bude čtyřicet. Teď už vím, že tento sen si splnit nechci. 

Jaké jsou další plány tvé firmy?

Naše strategie je neustále inovovat a každý rok nabízet další možnosti, jak přímo oslovit své publikum. Náš vývoj je v tomto zcela logický. V prvním roce inovace jsme se potřebovali od laviček a chodců dostat k motoristům. Proto jsme přišli s promohorizonty, což jsou odolné plechové cedule na sloupech veřejného osvětlení podél cest. Po každé kampani je sundáváme, takže si řidiči na tyto reklamní plochy nezvyknou a nová reklama je lépe zaujme. Dále máme bannery ve formátu A0, áčka a kostky. Naší doménou jsou ale věže neboli towery. Promověž je přímou konkurencí billboardů, která se dá ovšem docela snadno přemisťovat. Jsou to dvou až šestimetrové reklamní věže, které můžete pokrýt reklamním sdělením ze čtyř stran.

Mimo klasickou reklamu máte něco za lubem?

Ano chystáme nový projekt. Něco mezi venkovní reklamou a výstavnictvím. Cely projekt se jmenuje je Galerie VENKU a spočívá v tom, že na výstavě je využito 5 + 1 výstavních oboustranných panelů City Gallery, které byly vytvořeny speciálně pro tento typ akcí, venkovních výstav a prezentací. Samotné nosiče splňují základní podmínky manuálu Ostrava 360, a díky tomu můžeme realizovat výstavy v nejlukrativnějších místech, náměstích, promenádách či před obchodními centry. Projekt je hlavně směrován na spolupráci s městy a nekomerčním směrem. V budoucnu ale očekávám propojení také s platícími klienty.

Co bys doporučil začínajícím podnikatelům?

Ke své radě využiju příběh jednoho kamaráda. Chtěl napsat po svém kouči knihu „Jak být úspěšný v podnikání“. Kouč mu však řekl, že by byla velice krátká a neprodejná, protože by v ní stálo pouze: Recept na úspěch je makat deset let a úspěch se dostaví. Opravdu. Aby byl člověk v podnikání úspěšný, musí mu věnovat čas. V minulosti jsem si myslel, že podnikat mohou všichni, ale dnes si to nemyslím. Je potřeba, aby na to byl člověk mentálně nastavený. Měl vhodné příležitosti a podmínky. Současně ale podnikání nikdy nebylo lehčí… Možností a příležitostí je mnoho, jen to zkusit.